Spijkermatten

Home / Blog / Spijkermatten
Spijkermatten

Spijkermatten, door het gebruik van een spijkermat ervaar je al binnen enkele minuten ontspanning van je spieren, innerlijke rust of juist energie. Vaak vragen mensen ons of wij voor de politie werken met onze spijkermat. Maar nee, het is veel leuker dan dat! Maar wat is dat nu, zo’n spijkermat?

Pijn is fijn

Je kan de spijkermat gebruiken om de stijve spieren in je nek en/of schouders te ontspannen, ter verlichting van je hoofd- en/of spierpijn. Maar ook tijdens de yoga- en meditatieoefeningen om jouw innerlijke rust te vinden. Wanneer je vermoeide of koude voeten hebt, leg je de spijkermat onder je voeten en dit werkt heel verkwikkend. Je kan er alle kanten mee op! Je kan de mat dus op verschillende momenten en voor diverse doeleinden gebruiken.

De spijkermat kan jou helpen bij onderstaande situaties of problemen;

  • Heb je last van stijve en vastzittende spieren?
  • Slaap je onrustig en ben je vaak wakker?
  • Heb je vermoeide of pijnlijke voeten na een dag werken of een lange wandeling?
  • Kan je meer rust in je hoofd gebruiken?
  • Kan je moeilijk ontspannen?
  • Ervaar je meer stress dan je lief is?
  • Last van (spanning)hoofdpijn of migraine?
  • Wil je graag meer energie wanneer je wakker wordt?
  • Heb je last van rugklachten?
  • Zou je graag na een lange dag werken een energie boost willen, zodat je weer fit verder kan?
  • Zou je wel wat vaker relaxed willen zijn?

Veel ‘ja’ geantwoord? Dan is de spijkermat iets voor jou!

Hoe werkt dat dan, een spijkermat?

Endorfine & Oxytocine

Leuk die hormonen maar wat betekent dit nu voor mij? Endorfine werkt pijn onderdrukkend en het is een veroorzaker van euforie. Deze gelukmaker komt b.v. ook vrij bij sporten, lichamelijke aanrakingen en het eten van chocolade!!!
Oxytocine heeft een positieve invloed op het verhogen van het geluksgevoel, het gevoel van vertrouwen en verbondenheid en een verhoogde weerbaarheid tegen stress en verslaving! Het lichaam komt sneller tot rust.

Puur

Op een natuurlijke manier je eigen lichaam aan het werk zetten. Hoe fijn is het dat je door het gebruik van je eigen lichaam spierpijn kan verminderen, hoofdpijn verlichten, mentale rust vinden of warmere voeten krijgen. Ervaar het zelf!

Resultaten

Hieronder een selectie van redenen waarvoor de mat o.a. gebruikt wordt. Klanten* geven aan dat de spijkermat een effectief hulpmiddel is om de klacht, het ongemak of de pijn te verhelpen of te verzachten.

  • Rugklachten waaronder ook spit en hernia
  • Chronische en/ of reumatische pijn
  • Wintertenen en hielspoor
  • Frozen shoulder
  • Whiplash
  • Fibromyalgie
  • Autisme (bij deze groep wordt een lagere hoeveelheid oxytocine aangetroffen)
  • ADHD, de mat kan ervoor zorgen dat je er rustig van wordt. Ook bij kinderen.

*Ervaringen van deze mensen zijn geen garantie voor het verhelpen van problemen van anderen.

De spijkermat kan je op diverse manieren toepassen. De meest gebruikelijke varianten zijn voor; de rug, nek en voeten.
Speciaal voor de voeten bestaat er een kleine variant van de spijkermat. Wil je de mat vooral voor je rug gebruiken? Dan raden wij het grote model aan. Deze kun je in combinatie met het kussen gebruiken waardoor je ook in de nek een mooie aansluiting hebt. Ook kan je het kussentje gebruiken onder de knieholtes of onder de voeten.

Tip:

Voor mensen met een lage pijngrens is het aan te raden om de eerste keer een dun shirt te dragen terwijl je de mat uitprobeert. Door de stof doen de scherpe puntjes minder pijn. Het is belangrijk dat je naar de signalen van je lichaam luistert.
Nadat je al een paar keer hebt geoefend, kan je al zonder shirt op de mat gaan liggen. Misschien de eerste keer nog niet zo lang, maar ook dit bouw je vrij snel op.

Rug

De mat wordt het meest gebruikt voor de rug. In onze rug zitten veel zenuwen die van invloed zijn op het hele lichaam. Op deze manier heeft de mat dus een groot bereik. Leg de mat op een vloer, bed of bank. (De ondergrond is bepalend voor de intensiteit van de spike). Gebruik eventueel een kussen onder je hoofd voor meer comfort of onze nekvariant voor extra prikkels. Ga voorzichtig liggen op de mat en probeer hierbij je gewicht gelijkmatig te verdelen. Concentreer je op jouw ademhaling en zorg dat deze rustig is en ontspan. De eerste minuten zal je een lichte pijn ervaren dat al snel verdwijnt.

Nek en schouders

Wanneer je de mat wilt gebruiken voor alleen je nek maak hiervan dan een rolletje. Het gebruik is hetzelfde als voor je rug. Ook met je achterhoofd op de mat liggen kan lekker en ontspannend zijn. Wanneer je in bezit bent van een mat en een nekkussen kan je deze ook tegelijkertijd gebruiken. Tip! Voor mensen met weinig haar kan een dunne stof ertussen prettig zijn.

Voeten

Heb je na een dag lopen of staan last van vermoeide voeten? Leg dan de mat op de grond en ga met je voeten (met of zonder sokken) erop staan. Druk dan zachtjes met je voeten op de spikes en ervaar de verkwikkende prikkelingen van de mat. Mocht je dit nog te heftig vinden, ga dan zitten op een stoel of bank. Je kunt helemaal zelf bepalen wat prettig en aangenaam voelt. Door de doorbloeding en al je zenuwuiteinden in de voetzolen te stimuleren verdwijnt de vermoeidheid snel uit de voeten.

De spijkermat ook iets voor kinderen?

Vaak vragen mensen zich af of de spijkermat ook door kinderen gebruikt kunnen worden. Jazeker, kinderen zijn er gek op!
Sommige kinderen lopen er met sokjes overheen en anderen met blote voeten. Anderen gaan erop liggen met een dun T-shirtje. Kinderen met ADHD of prikkelstoornis of autisme kunnen baat hebben bij het gebruik van onze spijkermat. Door de prikkelende werking worden ze er vaak juist rustig van, hun lichaam ervaart een nieuwe soort prikkeling waardoor ze juist rustig worden.

Prijzen

€ 25,00 Spijkermatkussen

€ 29,00 Spijkermat

€ 3,95   Tasjes voor deze spijkermat/kussen

Nieuwsgierig geworden en wilt u de spijkermat uitproberen?  Neem contact met mij via het contactformulier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *